Oswajamy

  • W pierwszym okresie życia małego dziecka niezwykle istotne jest prawidłowe stymulowanie jego rozwoju fizycznego i psychicznego. Zajęcia i ćwiczenia w wodzie znakomicie wpływają na obie te sfery. Dzieci nabierają pewności siebie i prawidłowo rozwijają swoją sylwetkę.
  • Kolorowe zabawki i przybory, piłki a przede wszystkim kontakt z wodą sprawiają, że dzieci już od pierwszych zajęć doskonale się bawią. A dzięki temu, że w wodzie są z mamą lub tatą szybko przełamują wszelkie obawy. Pływanie dzieci w wieku niemowlęcym cieszy się coraz większym zainteresowaniem rodziców, coraz częstsze są opinie lekarzy o dobroczynnym wpływie ćwiczeń w wodzie na organizm dziecka.
  • Od września 2008 roku BOBO SWIM prowadzi na basenie Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie lekcje pływania dla dzieci od wieku niemowlęcego do przedszkolnego wraz z rodzicami, w oparciu o program „Od niemowlaka do przedszkolaka”. Program przewiduje po 12 półgodzinnych lekcji, 1 x w tygodniu, w trzech blokach szkoleniowych: jesiennym, zimowym i wiosennym.
Program nauczania pływania niemowląt obejmuje cztery grupy ćwiczeń:
I. ĆWICZENIA ADAPTACYJNE

Grupa ćwiczeń polegających na zapoznaniu dzieci z nowym otoczeniem, uczestnikami zajęć, a także ze środowiskiem wodnym. Rodzice wraz z dziećmi spacerując po pływalni zapoznają się z jej wyposażeniem, akustyką, urządzeniami i innymi uczestnikami zajęć.
Ćwiczenia w wodzie rozpoczynamy od stopniowego zanurzania dziecka, będącego w bliskim kontakcie  z rodzicem. Rodzice uczeni są bezpiecznego trzymania dziecka w pozycji przodem jak i tyłem do siebie, wykonywania zmian pozycji trzymania oraz sposobów poruszania się po dnie pływalni w różny sposób i we wszystkich  kierunkach. Ćwiczenia adaptacyjne stwarzają poczucie bezpieczeństwa zarówno dzieciom jak i rodzicom.

II. ĆWICZENIA WYPORNOŚCIOWE

Do tej grupy zaliczamy ćwiczenia wykorzystujące działanie siły wyporu na ciało dziecka. Są to ćwiczenia uczące leżenia na grzbiecie i na piersiach. Nauczanie leżenia na grzbiecie zaczynamy od ułożenia główki dziecka na ramieniu rodzica i podtrzymywaniu jego nóżek. Stopniowo układamy dziecko bezpośrednio na wodzie, podtrzymując tylko jego głowę oburącz lub jednorącz. W ćwiczeniach uczących leżenia na piersiach stosujemy rożne techniki chwytów podtrzymujących dziecko z przodu, z tyłu, oburącz a następnie jednorącz.

III. ĆWICZENIA OPADÓW I ZANURZANIA

Dzieci samodzielnie siedzące wykonują ćwiczenia opadów do wody z pozycji siedzącej na niskim brzegu pływalni, stopniowo przechodząc na wyższy. Początkowo ćwiczenia wykonywane są z pomocą rodziców, którzy podtrzymują i asekurują dzieci. W miarę nabywania umiejętności i oswojenia z wodą dzieci samodzielnie wykonują opad najpierw w ramiona rodziców a następnie bezpośrednio do wody. Zanurzenia poprzedzone są ćwiczeniami polegającymi na polewaniu twarzy dziecka dłońmi, konewkami, kubeczkami oraz wzajemnym ochlapywaniu wodą. 2-3 sekundowe zanurzenia pod wodą powinny być wykonywane pod kontrolą instruktora i z udziałem rodzica, z dużą ostrożnością i uwagą. Całkowite zanurzenia wykonują dzieci, które zaakceptowały ćwiczenia przygotowawcze.

IV. ĆWICZENIA LOKOMOCYJNE

Do tej grupy zaliczamy głównie ćwiczenia pracy nóg podczas leżenia na piersiach i na grzbiecie. Początkowo ćwiczenia te wykonywane są z pomocą rodzica. Wykorzystując kolorowe zabawki oraz różnego rodzaju przybory podtrzymujące dziecko w leżeniu na wodzie inspirujemy je do samodzielnej pracy nogami.

Podczas zajęć stosujemy wiele przyborów  i kolorowych zabawek, deski pływackie, piankowe rury i maty, różnej wielkości piłki, gumowe zabawki typu „piszczki”, kółeczka i miękkie grzechotki, piankowe puzzle, nadmuchiwane zabawki oraz tonące przybory i zabawki do nauki zanurzania się.